Ohjelmointi II – Käyttöliittymäohjelmointi 5 op


Osaamistavoitteet

  • Osaat selittää eron komentoriviohjelman ja tapahtumaohjatun ohjelman välillä.
  • Osaat muodostaa lomakkeita
  • Osaat käyttää painikekomponenttia
  • Osaat käyttää tekstikenttäkomponenttia
  • Osaat käyttää ohjetekstikomponenttia
  • Osaat kytkeä hiiritapahtumat graafisiin komponentteihin
  • Osaat kytkeä näppäimistötapahtumat graafisiin komponentteihin
  • Osaat käyttää viesti-ikkunaa
  • Osaat määritellä viesti-ikkunaan kuvatekstin
  • Osaat määritellä viesti-ikkunaan painikkeet
  • Osaat määritellä viesti-ikkunaan kuvakkeet
  • Osaat luoda valikkorakenteen
  • Osaat käyttää valintalistakomponenttia
  • Osaat käyttää alasvetovalikkokomponenttia
  • Osaat toteuttaa ajastettuja tapahtumia
  • Osaat suunnitella, ohjelmoida, testata yksinkertaisia tapahtuma-ohjattuja ohjelmia
  • Ymmärrät, miten tekstitiedostosta luettu tieto esitetään käyttäjälle graafisessa käyttöliittymässä
  • Ymmärrät, miten graafisessa käyttöliittymässä oleva tieto tallennetaan tekstitiedostoon
  • Osaat käyttää tietuetta rakenteisen tiedon esittämiseen graafisesti
  • Osaat käyttää tietuetta rakenteisen tiedon käsittelyyn
  • Osaat heittää poikkeuksen
  • Osaat käsitellä poikkeuksen
  • Ymmärrät poikkeusten käsittelyssä käytettävän kokeilulohkon

Sisältö

  • Käyttöliittymäkomponentit
  • Tapahtumaohjattu ohjelmointi
  • Graafisen ohjelman harjoitustyö
  • Tietuetyyppi
  • Tiedon tallentaminen ja lukeminen
  • Virheiden käsittely poikkeuksilla
  • Tiedostonkäsittely

Lisätietoja